Acasa
Explicații cu privire la articolele din proiectul de Statut al cadrelor militare în activitate
- Detalii
- Categorie: Articole ROMIL Articole ROMIL
- Publicat: 24 Noiembrie 2021 24 Noiembrie 2021
- Accesări: 2641 2641
2021.11.24 - Explicații cu privire la articolele din proiectul de Statut al cadrelor militare în activitate, care conțin prevederi și pentru militarii în rezervă și în retragere, referitoare la Ordinul meritul militar/Semnul onorific în serviciul Patriei și Pensia suplimentară.
În ultimele zile pe diverse bloguri, unele cu specific militar, au apărut tot soiul de comentarii cu privire la proiectul de Statut susmenționat, demonstrând că mulți „comentaci” (unii cu state vechi pe bloguri însă „specialiști” mai ales în fluturași, inimioare și emoticoane) sunt cam habarniști, atât în ceea ce privește statutul de militar cât și în ceea ce privește domeniul alambicat și nestatornic al pensiilor militare.
Iată de ce mă văd obligat să fac câteva precizări:
- Proiectul de Statut susmenționat urmează să fie aprobat printr-o LEGE elaborată și validată de Legislativ, lege care va înlocui actuala Lege nr. 80/1995 (cu modificările și completările aduse pe parcurs);
- Legea nr. 223/2015 (conform căreia se calculează în prezent și au fost calculate și începând cu 2016 pensiile militare) a fost elaborată și aprobată de Legislativ și publicată în Monitorul Oficial al României din iulie 2015. Această Lege (în textul publicat în M.Oficial) nu a funcționat nici un minut deoarece a fost modificată și completată de numeroase ori de OUG-uri: 57/2015, 59/2017, 114/2018, de ordine ministeriale, de amendamente și completări/modificări cu caracter de lege la nivelul Legislativului. Toate aceste modificări și completări (care de regulă au avantajat grupări restrânse de pensionari militari și au dezavantajat majoritatea pensionarilor) au generat foarte multe inechități, nedreptăți și discriminări;
- Pe parcursul celor aproape 6 ani de existență și funcționare/aplicare a Legii 223/2015 au existat multe inițiative, activități, analize, „comitete și comiții”, consilii consultative menite să elaboreze un ACT UNITAR în măsură să elimine inechitățile, nedreptățile și discriminările de la pensiile militare, rezultatul concret fiind însă NUL până în acest moment;
- Aprobarea prin LEGE, proiectul de Statut al cadrelor militare în activitate, care cuprinde articole care vizează și militarii în rezervă și în retragere va conferi (ca și în cazul Legii 80/1995 și în cazul legilor care au aprobat Statutul magistraților, Statutul personalului aeronautic ș.a.m.d.) o putere juridică superioară față de orice dispoziții contrare anterioare datei publicării în Monitorul Oficial a legii în cauza;
Prin Proiectul de Statut susmenționat (după validarea de către Legislativ) vor fi înlăturate câteva din numeroasele inechități, nedreptăți și discriminări;
Mă voi opri asupra a 2 dintre acestea : Ordinul Meritul Militar (Semnul Onorific în Serviciul Patriei) și Pensia suplimentară.
Aceste 2 elemente văd că au trezit un interes mare acum în paginile de socializare online pe care intră rezerviștii, în timp ce în lunile în care proiectul de Statut a fost analizat punct cu punct foarte puțini rezerviști au participat efectiv la discuții (sau măcar să transmită propuneri și dacă e cazul să vină să le susțină). Și acest lucru s-a produs în condițiile în care cei care au inițiat și elaborat Proiectul pus în discuție au solicitat de mai multe ori participarea celor interesați punând la dispoziție o sală suficient de spațioasă.
Le voi trata în ordine;
1.OMM(SOSP): Acest Ordin (medalie) a fost acordat cf Legii 80/1995: (Pensionarii militari decorați cu ordinul „Meritul Militar” clasele a III-a, a II-a și I beneficiază de un spor de 10%, 15% si, respectiv, 20% al cuantumului pensiei). Lucrurile au mers cât de cât bine până la apariția OUG 59/2017 care a anulat (parțial sau chiar total cred? ) acest OMM (SOSP).
OUG 59/2017: Articolul 60 s-a modificat și a apărut următorul cuprins:
„Articolul 60: La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei”.
Sunt dezavantajați cei care au ieșit la pensie după data de 15 septembrie 2017. Unii ar spune ca aceștia au oricum pensii mult mai mari (la situație juridică echivalentă) decât similarii ieșiți la pensie cu mai mulți ani în urmă și au dreptate principial. Însă colegial vorbind nu cred că este corect să reparăm o nedreptate prin crearea altei nedreptăți, mai ales că, până la urmă, OMM (SOSP) reprezintă una din puținele compensări (și redusă ca valoare ) a restricțiilor și sacrificiilor din viața de militar activ. Și atunci ce facem? Tăiem tocmai un element de care ar trebui sa beneficieze, fără nici o limitare, absolut toți cei care au slujit sub DRAPEL, funcție evident de numărul de ani de activitate efectivă!? Ei, bine, prin noul proiect de Statut tocmai acest lucru se dorește: să beneficieze toți de această modestă până la urmă, COMPENSARE. În proiectul de Statut se mai prevede ca pentru cei care au slujit sub Drapel de la 25 ani în sus procentul de majorare să fie 25% (în loc de 20% ) și acest lucru este justificat deoarece astfel un cadru militar este stimulat să servească un număr mai mare de ani sub Drapel (nu să iasă la pensie la vârste sub 50 de ani); În altă ordine de idei, pentru cei care susțin sus și tare că majorările de 10%, 15%, 25% sunt automat incluse în cuantumul pensiei ......deci supuse limitării „net la net” stabilită de OUG 59/2017, legea prin care se va aproba proiectul de Statut are o putere juridică net (Vorba aia! Net la net nu-și scoate ochii!) superioară unei OUG nevalidată de Parlament după atâta „chin și jale”. Textul din Proiectul de Statut este destul de clar;
Pensia suplimentară: Instituita cf Decret nr. 141-1967 privind pensiile militare de stat și pensia suplimentară.
„Art. 63 din Decret spune că: Pensia suplimentară se plătește deosebit de pensia militară de stat, indiferent de cuantumul acesteia din urmă.”
Deci un cadru militar când a depus Jurământul asta știa că va contribui, dar va beneficia.
Contribuția pentru pensia suplimentară a fost plătită de către cadrele militare de la data de 1 ianuarie 1967, până la 1 aprilie 2001. Apoi contribuția respectivă a devenit contribuție individuală la bugetul de stat și s-a plătit de cadrele militare până la 31 decembrie 2010. De la 1 ianuarie 2011 personalul militar plătește contribuția individuală de asigurări sociale.
Nici un articol din Legea 223/2015 nu spune unde să fie introdusă pensia suplimentară în algoritmul de calcul al pensiei militare. Cei de la CPS însă, în baza unui ordin (M25/2016cred!?) au inclus pensia suplimentară în art. 29, „în concubinaj” cu vechimea cumulată și cu stagiul de cotizare adăugat. Acest lucru îi ajută pe cei cu vechime militară mică să ajungă de la 65% la 85% însă pe cei cu vechime militară mare/completă îi dezavantajează și ei pierd și pensia suplimentară și stagiu de cotizare adăugat.
Curtea de Apel Alba Iulia și Tribunalul București dau câștig de cauza la 2 rezerviști în această speță. Mai mult Tribunalul București arată că – pensia suplimentară sporește Baza de calcul (art. 28) deci trebuie adăugată la finalul art. 28, nu la art. 29.
Și acum să combatem un pic elucubrațiile unui „brav păzitor și apărător” al bugetului de pensii militare care se întreabă (pe un blog cu specific militar) cu mirare „.......de unde pensii suplimentare că ele au fost desființate prin 2001???????”
Păi bine domnule, ne puseși să plătim din buzunarul propriu bani frumoși și acum când trebuie să beneficiem de oarece plus la pensie, te întrebi ca „fata mare spre măritiș” „....de unde pensii suplimentare????????” Da, de „Oskar”, de spor de lucru cu documente strict secrete, spor de confidențialitate și altele muuuuult mai mari ca umila pensie suplimentară de 3,6,9% maximum, nu te întrebi????? Plus că pensia suplimentară s-a plătit pe zeci de ani (nu pe 6-12 luni ca sporurile susmenționate) de către zeci de mii de pensionari militari!!!!!!!!!
Iar în ceea ce privește contribuțiile cadrelor militare la bugetul de stat și la diferite fonduri de pensii și șomaj și taxe și impozite ce să mai vorbim, cam întotdeauna au fost destul de piperate. Prin anul 2000 (și nu numai atunci și în prezent contribuțiile de toate soiurile sunt fff mari la activi. Degeaba ai o soldă de 5 cifre să zicem, dacă aproape 50% o dai înapoi ) dacă îmi amintesc bine, cca 50% din soldă era dirijată clar și precis spre astfel de fonduri, inclusiv spre pensia suplimentară și acum când a venit vremea să beneficiem după DICTONUL celor de pe la televiziuni: „AM CONTRIBUIT-TREBE SĂ AVEM BENEFICIU !!!!!!!!”. Vine „un gulerat” și ne spune cu nonșalanță: „nu puteți susține că nu v-am acordat pensia suplimentară ?!” Adică, „guleratul” spune ascunzând că, de fapt: „V-am acordat-o cf. art. 108 și am luat-o înapoi cf. art. 30!”. Deci, un fel „de alba neagra” sau „uite-o, nu e!”. Deci, domnule „inorog cu gândire de buldog”, cred că e momentul să „tunzi oaia și berbecul” , lasă-te domnia ta de problematica pensiilor militare, că e grea!.
Proiectul de Statut asta face: pune ordine și în problema spinoasă a acordării „pe real” (nu „pe sistem alba neagra” sau „uite-o nu e”) a pensiei suplimentare, iar articolul din proiect este fff clar și la obiect (doar o interpretare răuvoitoare și anapoda poate să îl răstălmăcească).
În altă ordine de idei cu aceasta pensie suplimentară, ca să „nu transpire” prea mult „bravul apărător al banilor” pentru Apărare: cheltuielile cu pensia suplimentară vor fi destul de modeste având în vedere ca aproximativ 63-65 % dintre pensionarii militari deja beneficiază de PENSIA SUPLIMENTARĂ, având pensiile în plată calculate nu cf. Legii 223/2015, ci unor legi anterioare, legi care permiteau includerea pensiei suplimentare fără nici o restricție. Prin acest proiect de Statut se elimină astfel și o mare discriminare și inechitate și nedreptate: cei cu vechime militară mică beneficiau de pensia suplimentară, desigur în procentul cuvenit vechimii avute, pe când cei cu vechime militară mare/completă pierdeau în totalitate pensia suplimentară, ceea ce era în contradicție cu art. 16 din CONSTITUȚIA ROMÂNIEI și cu art. 2 din Legea 223/2015!
Comandor inginer în rezerva Octavian VESA
Asociația ROMIL Filiala București.